2015 > 10
Jag fick en inbjudan till ett webinar häromdagen, där man skulle diskutera hur man bäst identifierar ”high potentials” i organisationer. Inbjudan bjöd också på lite statistik:
“High-potential employees are 91% more valuable to organisations than non-HIPOs, yet 73% of high-potential programmes yield no visible results”.
Känslan jag fick var lite tråkig. Om det nu är så att synen på den största delen av människorna i en organisation är att de inte är så värdefulla, vad motiverar dem då till att bli mer värdefulla? Nu framgick det inte alls vilken forskning man baserade detta antagande på, så det är svårt att kontrollera. Det kan vara forskning som ingår i ett annat sammanhang, men som anpassats för att sälja detta företags produkter också. Orden som följer efter kommat, insinuerar också att det a) är något fel på företagens talangprogram, eller b) är fel personer som blir uttagna till talangprogrammen.
Just detta tänker jag inte spekulera vidare i.
Jag är mer intresserad av den stora massan. Alltså de övriga som aldrig blir uttagna till ett talangprogram, som aldrig blir testade för att eventuellt vara en person att satsa på, som aldrig får höra att chefen tänkt just dig som en person som kommer att göra stordåd på företaget. Vad händer när du aldrig får positiv feedback på att du gnetar på, gör ditt jobb väldigt bra, är tålmodig och är lojal i alla organisationsförändringar och att egentligen aldrig veta om du gör det som du förväntas att göra eller mer därtill?
Ett intressant experiment gjordes 1968 av en amerikansk psykolog, Robert Rosenthal, för att reda ut hur låg respektive hög förväntan på en människas prestation påverkar prestationen åt olika håll. Detta bör kanske diskuteras i organisationen nästa gång ni diskuterar talangprogram och ”High Potentials”.
Experimentet gick till ungefär så här:
Efter att ett antal skolelever gjort ett begåvningstest, informerade Rosenthal lärarna om vilka som kunde förvänta sig stora studieframsteg. När eleverna gjorde om samma test efter ett läsår, visade de som lärarna trott skulle göra framsteg förbättrade resultat i högre grad än omgivningen. Det var bara det att de ”begåvade” eleverna hade valts ut slumpmässigt, utan hänsyn till vilka som faktiskt varit bäst på det första provet. Lärarna hade uppmuntrat de elever som de hade positiva förväntningar på och skapat en självuppfyllande profetia som gjorde att eleverna också presterade bättre.
Så med det sagt. Vem är egentligen en talang i er organisation? Och hur får man dem att prestera så bra som möjligt? Vad förmedlar ett talangprogram till övriga anställda? Vill ni läsa mer om experimentet? Sök på Rosenthal-effekten alternativt Pygmalion i klassrummet på Google.
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
Arkiv
Länkar
Etiketter
chef feedback people management ledarskapet search mötesstruktur rättvisa arbeta under press hybrid workplace medarbetare leadership development distansarbete resiliens värdegrund autentiskt ledarskap johari fönster aspects of change arbete headhunting kompassriktning distansledarskap vara nöjd holakrati intuition beteendestilar lycka nätverk lyssnande pandemi självdisciplin self regard arbetsgivare 50+ linkedin sätta mål trygghet kreativa möten remot management vägval fira segrar go with the flow tvivel emotional intelligence extrovert framgång semester ledare värdeord re-charging inspiration emotionalintelligence arbetssätt employer branding kompetensutveckling modiga ledare seminarier framtid rädsla karriärhinder att leda andra livsintentioner balans beslutsfällor change management det goda ledarskapet goda samtal söka jobb karriärcoaching självledarskap karriär engagemang karriärplanering leadership styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation assessment effektiva möten strengthsfinder osäkerhet team kravprofil karriärmål personliga egenskaper fatta beslut talanger samtal nätverka tystnad lärande mentoring mod referenser talent management stress busyholic learning leda på distans ledaregenskaper megatrender motivationsfaktorer energi middle management kundfokus executive coaching ledningsgrupp nystart delegera platsannonser hybrid teams misslyckande self-management reflektera strategisk kompetensutveckling eq nyckelkompetenser åldersdiskriminering incitament skjuta upp växande vacation förändringsledning unbossing openness konflikt hantera hinder utveckla medarbetare remote management platta organisationer fantastiska ledaare kunskapsöverföring millenials svagheter arbetsliv onboarding prokrastinera litteratur brain vacation målstyrning introvert självförtroende risk och kontroll brain research tid lyckoindex change drömjobb arbetstagare trust
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”