Klyschor i platsannonser
Floskler och klyschor har en speciell plats i rekryteringssammanhang. Platsannonser har under många år innehållit formuleringar som flexibel, stresstålig och självgående.
Olika tidsepoker har haft sina klyschor. Vem minns inte 80-talets ”hålla många bollar i luften” eller ”spindeln i nätet”?
Språkforskaren Karin Helgesson har i sin doktorsavhandling
”Platsannonsen i tiden” undersökt förändringsmönster i den orubricerade platsannonsen mellan åren 1955 och 2005. I hennes avhandling kan man läsa att företagen på 50-talet sökte medarbetare som var energiska och representativa samt att de tre egenskaperna som har stått sig under alla dessa årtionden är samarbetsförmåga, initiativrik och självständig.
Men vilken funktion fyller egentligen alla dessa klyschor? Utan dem skulle väl platsannonserna kännas avskalade och tunna? Finns det något annat sätt för en arbetsgivare att på ett kortfattat sätt få fram vad det är man önskar av en kommande medarbetare?
Då klyschor har funnits i våra platsannonser i mer än 50 år, får vi nog räkna med att de kommer att fortsätta existera ytterligare en tid. Önskvärt vore dock om arbetsgivarna och rekryteringsföretagen tänker till inför varje annonsering och inte bara slentrianmässigt väljer att smycka annonsen med ord som egentligen inte säger så mycket i sammanhanget.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
feedback trust arbetstagare search change tid arbeta under press brain research risk och kontroll introvert målstyrning resiliens värdegrund brain vacation johari fönster onboarding arbetsliv headhunting millenials fantastiska ledaare platta organisationer holakrati remote management beteendestilar utveckla medarbetare nätverk openness förändringsledning självdisciplin pandemi skjuta upp incitament arbetsgivare nyckelkompetenser trygghet sätta mål reflektera vägval remot management go with the flow tvivel hybrid teams extrovert delegera semester framgång värdeord middle management re-charging inspiration emotionalintelligence arbetssätt employer branding busyholic modiga ledare seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande livsintentioner balans beslutsfällor change management det goda ledarskapet goda samtal söka jobb karriärcoaching självledarskap karriär engagemang karriärplanering leadership styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation assessment effektiva möten strengthsfinder osäkerhet team kravprofil karriärmål personliga egenskaper fatta beslut talanger samtal nätverka tystnad att leda andra mentoring mod referenser talent management stress kompetensutveckling learning leda på distans ledaregenskaper megatrender motivationsfaktorer energi ledare executive coaching kundfokus emotional intelligence ledningsgrupp nystart fira segrar platsannonser self-management misslyckande kreativa möten eq strategisk kompetensutveckling åldersdiskriminering linkedin 50+ self regard vacation växande unbossing lyssnande lycka intuition konflikt hantera hinder vara nöjd distansledarskap kunskapsöverföring kompassriktning arbete aspects of change svagheter autentiskt ledarskap prokrastinera distansarbete litteratur leadership development medarbetare hybrid workplace självförtroende rättvisa mötesstruktur lyckoindex ledarskapet people management drömjobb chef