Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
leadership development brain vacation litteratur distansarbete onboarding autentiskt ledarskap svagheter millenials arbete kompassriktning distansledarskap remote management vara nöjd hantera hinder konflikt openness lycka lyssnande vacation växande self regard incitament arbetsgivare nyckelkompetenser eq strategisk kompetensutveckling kreativa möten self-management misslyckande hybrid teams platsannonser fira segrar nystart ledningsgrupp executive coaching kundfokus middle management ledare energi feedback people management arbetstagare search lyckoindex tid arbeta under press hybrid workplace risk och kontroll medarbetare kompetensutveckling modiga ledare talent management referenser mod mentoring att leda andra tystnad inspiration megatrender arbetssätt employer branding nätverka samtal talanger fatta beslut balans självledarskap personliga egenskaper karriärmål engagemang karriärplanering osäkerhet leadership motivation mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement styrkor assessment effektiva möten karriär strengthsfinder karriärcoaching söka jobb team kravprofil goda samtal det goda ledarskapet change management beslutsfällor learning leda på distans ledaregenskaper emotionalintelligence motivationsfaktorer livsintentioner lärande karriärhinder rädsla framtid seminarier stress busyholic introvert självförtroende rättvisa brain research mötesstruktur ledarskapet change drömjobb chef trust re-charging värdeord framgång semester delegera extrovert emotional intelligence tvivel go with the flow remot management vägval reflektera sätta mål trygghet åldersdiskriminering linkedin 50+ skjuta upp pandemi självdisciplin förändringsledning unbossing nätverk utveckla medarbetare beteendestilar intuition holakrati platta organisationer fantastiska ledaare kunskapsöverföring headhunting arbetsliv aspects of change johari fönster prokrastinera värdegrund resiliens målstyrning