Autentisk chef
Som chef finns det inget bättre att vara än en autentisk ledare. Under de senaste åren har det skrivits åtskilliga artiklar och böcker om detta begrepp. Den autentiska ledaren följer utan avkall sina egna personliga värderingar och är samtidigt medveten om – och öppen med – sina svagheter och styrkor.
Man skulle kunna kalla det för det sunda förnuftets ledarskap.
När Charalambos A. Vlachoutsicos, professor i ekonomi vid Atens universitet i Grekland, undervisar i det autentiska ledarskapet brukar hans elever opponera sig, berättar han i en artikel i ledarskapstidningen Harvard Business Review.
”Att vara autentisk är väl detsamma som att säga vad du tycker och ventilera vad du känner vid en viss tidpunkt?”, brukar de säga.
Men nej, att vara sitt sanna jag är inte detsamma som att vara spontan.
Inte heller är autenticitet något som går att fejka. Att agera som om du vore på ett visst sätt fastän du inte är det, fungerar inte i längden. Förr eller senare kommer dina medarbetare att se igenom det och börja känna sig obekväma med att du inte riktigt menar vad du säger.
Du kommer heller inte att kunna spela teater dag efter dag, år efter år.
”Dina ord, ditt kroppsspråk, dina handlingar och beslut kommer att avslöja att du inte är den du utger dig för att vara”, säger Charalambos A. Vlachoutsicos.
För de studenter som ställer sig frågande till vikten av autenticitet brukar han lägga fram ett exempel:
Anta att du håller i ett brainstormingmöte och någon lägger fram en idé som du tycker är riktigt dålig. Anta också att tålamod inte är din starka sida och att du spontant utbrister ”det är en dum idé!”.
Uppriktigt? Ja. Utvecklande? Nej.
Föreställ dig att du i stället reagerar annorlunda; att du av erfarenhet vet att din otålighet kan bero på att du inte riktigt förstår vad den andra personen egentligen menar. Om du fick veta mer om hur din medarbetare tänkte kanske idén inte skulle vara så dum?
Genom att erkänna för dig själv – och din grupp – att din medarbetare kan ha något värdefullt att erbjuda håller du tillbaka impulsen att vara spontan.
I stället säger du ”jag förstår inte vad du menar med detta, kan du berätta mer?”.
Vilken av dessa två autentiska reaktioner är den bästa? Tja, egentligen den som återspeglar mest av dig.
Tänk på att om du följer den spontana linjen och kallar idén för dum visar du endast upp din känsla. Uttalandet säger inget om din medvetenhet eller att du kanske inte vet vad den andra personen egentligen menar (och egentligen hänger de ju ihop: känslan av att någon annan är dum härrör ofta från irritation över att inte förstå).
Genom att säga ”berätta mer” uttrycker du en inre rättvisa. Det är autentiskt på så sätt att du ärligt erkänner att du inte alltid förstår allting.
Det är också mer effektivt, vilket enligt Charalambos A. Vlachoutsicos är hela poängen med äkthet.
”Ett spontant, kränkande svar hindrar det fria flödet av idéer i mötet. Det må så vara att de andra håller med dig om att idén är dum, men ingen kommer att våga öppna munnen. Du kan gå miste om goda idéer och viktig information.”
Det andra svaret har precis motsatt effekt. När medarbetarna ser att deras kollega inte trycks ner fungerar det som en försäkran om att de inte behöver vara rädda för att uttrycka sina egna idéer öppet.
I framtiden kommer de att erbjuda dig alla idéer och viktig information som de har.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
trygghet sätta mål reflektera vägval remot management platsannonser fira segrar extrovert delegera semester framgång värdeord middle management re-charging chef drömjobb people management ledarskapet lyckoindex tid arbeta under press självförtroende introvert learning leadership development litteratur distansarbete prokrastinera johari fönster onboarding arbetsliv headhunting millenials fantastiska ledaare platta organisationer holakrati hantera hinder konflikt nätverk openness förändringsledning självdisciplin pandemi skjuta upp incitament arbetsgivare nyckelkompetenser livsintentioner motivationsfaktorer megatrender arbetssätt employer branding kompetensutveckling seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande change management det goda ledarskapet goda samtal nätverka samtal självledarskap personliga egenskaper karriärmål kravprofil osäkerhet strengthsfinder effektiva möten styrkor mål outplacement personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling förändring motivation assessment karriärplanering engagemang karriär karriärcoaching söka jobb team leadership beslutsfällor balans fatta beslut talanger att leda andra mentoring mod referenser talent management modiga ledare busyholic leda på distans ledaregenskaper inspiration tystnad åldersdiskriminering linkedin 50+ self regard vacation växande unbossing lyssnande lycka utveckla medarbetare beteendestilar vara nöjd distansledarskap kunskapsöverföring kompassriktning arbete aspects of change svagheter autentiskt ledarskap stress brain vacation värdegrund resiliens målstyrning medarbetare risk och kontroll rättvisa mötesstruktur emotionalintelligence change search arbetstagare trust feedback energi ledare executive coaching kundfokus emotional intelligence ledningsgrupp nystart tvivel go with the flow misslyckande kreativa möten eq strategisk kompetensutveckling