Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
chef feedback people management ledarskapet search tid rättvisa arbeta under press hybrid workplace medarbetare leadership development distansarbete resiliens värdegrund autentiskt ledarskap johari fönster aspects of change arbete headhunting kompassriktning platta organisationer vara nöjd holakrati intuition beteendestilar lycka nätverk lyssnande pandemi självdisciplin self regard arbetsgivare 50+ linkedin sätta mål trygghet reflektera remot management vägval fira segrar go with the flow tvivel emotional intelligence extrovert framgång semester ledare värdeord re-charging inspiration emotionalintelligence arbetssätt employer branding kompetensutveckling modiga ledare seminarier framtid rädsla karriärhinder att leda andra livsintentioner balans beslutsfällor change management det goda ledarskapet goda samtal söka jobb karriärcoaching självledarskap karriär engagemang karriärplanering leadership styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation assessment effektiva möten strengthsfinder osäkerhet team kravprofil karriärmål personliga egenskaper fatta beslut talanger samtal nätverka tystnad lärande mentoring mod referenser talent management stress busyholic learning leda på distans ledaregenskaper megatrender motivationsfaktorer energi middle management kundfokus executive coaching ledningsgrupp nystart delegera platsannonser hybrid teams misslyckande self-management kreativa möten strategisk kompetensutveckling eq nyckelkompetenser åldersdiskriminering incitament skjuta upp växande vacation förändringsledning unbossing openness konflikt hantera hinder utveckla medarbetare remote management distansledarskap fantastiska ledaare kunskapsöverföring millenials svagheter arbetsliv onboarding prokrastinera litteratur brain vacation målstyrning introvert självförtroende risk och kontroll brain research mötesstruktur lyckoindex change drömjobb arbetstagare trust