Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
trygghet sätta mål reflektera vägval remot management go with the flow tvivel hybrid teams extrovert delegera semester framgång värdeord middle management re-charging chef drömjobb people management ledarskapet lyckoindex mötesstruktur rättvisa självförtroende hybrid workplace medarbetare leadership development litteratur distansarbete prokrastinera autentiskt ledarskap svagheter aspects of change arbete kompassriktning kunskapsöverföring distansledarskap vara nöjd hantera hinder konflikt intuition lycka lyssnande unbossing växande vacation self regard 50+ linkedin åldersdiskriminering tystnad inspiration emotionalintelligence arbetssätt employer branding busyholic modiga ledare seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande talanger fatta beslut balans beslutsfällor change management team söka jobb karriärcoaching karriär engagemang karriärplanering leadership styrkor mål outplacement personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling förändring motivation assessment effektiva möten strengthsfinder osäkerhet kravprofil karriärmål personliga egenskaper självledarskap samtal nätverka goda samtal det goda ledarskapet att leda andra mentoring mod referenser talent management stress kompetensutveckling learning leda på distans ledaregenskaper megatrender motivationsfaktorer livsintentioner nyckelkompetenser arbetsgivare incitament skjuta upp pandemi självdisciplin förändringsledning openness nätverk utveckla medarbetare beteendestilar remote management holakrati platta organisationer fantastiska ledaare millenials headhunting arbetsliv onboarding johari fönster brain vacation värdegrund resiliens målstyrning introvert risk och kontroll brain research arbeta under press tid change search arbetstagare trust feedback energi ledare executive coaching kundfokus emotional intelligence ledningsgrupp nystart fira segrar platsannonser self-management misslyckande kreativa möten eq strategisk kompetensutveckling