Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
holakrati remote management utveckla medarbetare hantera hinder lycka nätverk unbossing växande vacation self regard arbetsgivare 50+ linkedin sätta mål trygghet reflektera remot management vägval tvivel hybrid teams platsannonser delegera nystart kundfokus executive coaching värdeord middle management re-charging trust drömjobb people management change lyckoindex mötesstruktur brain research självförtroende hybrid workplace introvert leadership development distansarbete resiliens prokrastinera onboarding arbetsliv svagheter millenials kunskapsöverföring fantastiska ledaare distansledarskap karriärhinder lärande livsintentioner inspiration megatrender ledaregenskaper leda på distans learning busyholic stress talent management referenser beslutsfällor change management det goda ledarskapet goda samtal nätverka självledarskap personliga egenskaper karriärmål karriärplanering osäkerhet strengthsfinder assessment styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation effektiva möten leadership engagemang karriär karriärcoaching söka jobb team kravprofil balans fatta beslut talanger samtal rädsla framtid seminarier modiga ledare kompetensutveckling employer branding arbetssätt emotionalintelligence motivationsfaktorer tystnad att leda andra mentoring mod platta organisationer kompassriktning headhunting arbete aspects of change johari fönster autentiskt ledarskap litteratur brain vacation värdegrund målstyrning medarbetare risk och kontroll arbeta under press rättvisa tid search ledarskapet arbetstagare feedback chef energi ledare semester framgång extrovert emotional intelligence ledningsgrupp go with the flow fira segrar misslyckande self-management kreativa möten strategisk kompetensutveckling eq nyckelkompetenser åldersdiskriminering incitament skjuta upp självdisciplin pandemi lyssnande förändringsledning openness beteendestilar intuition konflikt vara nöjd