Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
chef feedback arbetstagare ledarskapet search lyckoindex mötesstruktur arbeta under press risk och kontroll introvert värdegrund brain vacation litteratur prokrastinera onboarding arbetsliv svagheter millenials kunskapsöverföring fantastiska ledaare distansledarskap vara nöjd utveckla medarbetare beteendestilar nätverk lyssnande pandemi självdisciplin skjuta upp incitament nyckelkompetenser linkedin eq strategisk kompetensutveckling kreativa möten vägval tvivel go with the flow ledningsgrupp nystart kundfokus semester ledare re-charging motivationsfaktorer ledaregenskaper leda på distans kompetensutveckling modiga ledare talent management referenser mod mentoring att leda andra change management tystnad nätverka samtal det goda ledarskapet goda samtal söka jobb karriärcoaching självledarskap karriär engagemang karriärplanering assessment motivation outplacement grupputveckling ledarutveckling karriärutveckling rekrytering ledarskap coaching personligt ledarskap personlig utveckling förändring mål styrkor effektiva möten strengthsfinder osäkerhet team kravprofil karriärmål personliga egenskaper fatta beslut talanger beslutsfällor balans livsintentioner leadership lärande karriärhinder rädsla framtid seminarier busyholic employer branding arbetssätt megatrender inspiration energi värdeord framgång extrovert delegera platsannonser fira segrar misslyckande remot management reflektera trygghet sätta mål åldersdiskriminering 50+ arbetsgivare self regard vacation växande förändringsledning lycka hantera hinder konflikt holakrati platta organisationer kompassriktning headhunting arbete aspects of change johari fönster autentiskt ledarskap stress resiliens distansarbete målstyrning medarbetare självförtroende rättvisa tid emotionalintelligence change people management drömjobb trust