Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
trygghet sätta mål reflektera vägval remot management platsannonser fira segrar extrovert delegera semester framgång värdeord middle management re-charging chef drömjobb people management ledarskapet lyckoindex tid arbeta under press självförtroende introvert learning leadership development litteratur distansarbete prokrastinera johari fönster onboarding arbetsliv headhunting millenials fantastiska ledaare platta organisationer holakrati hantera hinder konflikt nätverk openness förändringsledning självdisciplin pandemi skjuta upp incitament arbetsgivare nyckelkompetenser livsintentioner motivationsfaktorer megatrender arbetssätt employer branding kompetensutveckling seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande change management det goda ledarskapet goda samtal nätverka samtal självledarskap personliga egenskaper karriärmål kravprofil osäkerhet strengthsfinder effektiva möten styrkor mål outplacement personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling förändring motivation assessment karriärplanering engagemang karriär karriärcoaching söka jobb team leadership beslutsfällor balans fatta beslut talanger att leda andra mentoring mod referenser talent management modiga ledare busyholic leda på distans ledaregenskaper inspiration tystnad åldersdiskriminering linkedin 50+ self regard vacation växande unbossing lyssnande lycka utveckla medarbetare beteendestilar vara nöjd distansledarskap kunskapsöverföring kompassriktning arbete aspects of change svagheter autentiskt ledarskap stress brain vacation värdegrund resiliens målstyrning medarbetare risk och kontroll rättvisa mötesstruktur emotionalintelligence change search arbetstagare trust feedback energi ledare executive coaching kundfokus emotional intelligence ledningsgrupp nystart tvivel go with the flow misslyckande kreativa möten eq strategisk kompetensutveckling