Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
feedback trust arbetstagare search change tid arbeta under press brain research risk och kontroll introvert målstyrning resiliens värdegrund brain vacation johari fönster onboarding arbetsliv headhunting millenials fantastiska ledaare platta organisationer holakrati remote management beteendestilar utveckla medarbetare nätverk openness förändringsledning självdisciplin pandemi skjuta upp incitament arbetsgivare nyckelkompetenser trygghet sätta mål reflektera vägval remot management go with the flow tvivel hybrid teams extrovert delegera semester framgång värdeord middle management re-charging inspiration emotionalintelligence arbetssätt employer branding busyholic modiga ledare seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande livsintentioner balans beslutsfällor change management det goda ledarskapet goda samtal söka jobb karriärcoaching självledarskap karriär engagemang karriärplanering leadership styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation assessment effektiva möten strengthsfinder osäkerhet team kravprofil karriärmål personliga egenskaper fatta beslut talanger samtal nätverka tystnad att leda andra mentoring mod referenser talent management stress kompetensutveckling learning leda på distans ledaregenskaper megatrender motivationsfaktorer energi ledare executive coaching kundfokus emotional intelligence ledningsgrupp nystart fira segrar platsannonser self-management misslyckande kreativa möten eq strategisk kompetensutveckling åldersdiskriminering linkedin 50+ self regard vacation växande unbossing lyssnande lycka intuition konflikt hantera hinder vara nöjd distansledarskap kunskapsöverföring kompassriktning arbete aspects of change svagheter autentiskt ledarskap prokrastinera distansarbete litteratur leadership development medarbetare hybrid workplace självförtroende rättvisa mötesstruktur lyckoindex ledarskapet people management drömjobb chef