Bra bråk versus dåliga bråk
DN skrev i söndags (16/10-16) en artikel om varför vi bråkar på jobbet. Det visar sig att ungefär var tredje anställd råkat i luven på en chef eller kollega på jobbet (nationell studie vid Stockholms Universitet visade att 26 procent av alla anställda har bråkat med sin chef och 32 procent har råkat i luven med en kollega. SCB gjorde en liknande undersökning där ungefär 30 procent svarade att de hade varit med om en jobbkonflikt det senaste året).
I just dessa siffror kan man inte utläsa något hur många av konflikterna som är de positiva, utvecklande konflikterna eller de energihämmande, långvariga relationskonflikterna.
I teamutveckling pratar man om att man måste in i olika faser för att bli ett väl fungerande och effektivt team. Där ingår det att faktiskt hamna i konflikt med varandra. Naturligtvis handlar det också om att lösa konflikterna på ett konstruktivt sätt för att lära känna varandra och att förstå vad den andres olikhet kan bidra med till mig och till gruppen. Självklart skall inte den mesta tiden bestå av gräl och bråk på jobbet och inte av person- och relationskonflikter, men lite, lite gruff kan faktiskt leda oss framåt och göra oss bättre tillsammans.
Sakfrågor brukar vara betydligt lättare att lösa än personrelaterade frågor.
Forskaren Thomas Jordan har sett att i företag som präglas av en problemlösningskultur där det är lätt att ta upp en obehaglig fråga ofta leder till att den blir löst, är kanske den viktigaste faktorn för att undvika negativa konflikter som ställer till stora problem för arbetsmiljön och hälsan. Där man istället tar tag i problem och obehagliga områden.
För att ha en problemlösningskultur, måste man från ledningshåll skapa ett klimat där det är ok att göra fel och ok att ta upp obekväma frågor. Hinder för detta kan vara en kultur som präglas av hierarkier, statustänkande, revirmarkering eller människor som intar försvarsställning.
Något att tänka på som ledningsgrupp.
Hur har ni det med er kultur?
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
målstyrning värdegrund brain vacation prokrastinera johari fönster onboarding arbetsliv headhunting millenials fantastiska ledaare platta organisationer holakrati hantera hinder konflikt nätverk lyssnande växande vacation skjuta upp 50+ incitament nyckelkompetenser trygghet sätta mål reflektera vägval remot management platsannonser fira segrar extrovert delegera kundfokus värdeord energi feedback trust arbetstagare search change emotionalintelligence mötesstruktur rättvisa risk och kontroll medarbetare kompetensutveckling seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande leadership livsintentioner inspiration megatrender arbetssätt employer branding beslutsfällor talanger fatta beslut balans självledarskap personliga egenskaper karriärmål engagemang karriärplanering osäkerhet assessment styrkor outplacement grupputveckling ledarutveckling karriärutveckling rekrytering ledarskap coaching personligt ledarskap personlig utveckling förändring mål motivation effektiva möten karriär strengthsfinder karriärcoaching söka jobb team kravprofil goda samtal det goda ledarskapet samtal nätverka leda på distans ledaregenskaper motivationsfaktorer tystnad change management att leda andra mentoring mod referenser talent management modiga ledare busyholic introvert självförtroende arbeta under press tid lyckoindex ledarskapet people management drömjobb chef re-charging ledare framgång semester ledningsgrupp nystart tvivel go with the flow misslyckande kreativa möten eq strategisk kompetensutveckling åldersdiskriminering linkedin arbetsgivare self regard självdisciplin pandemi förändringsledning lycka utveckla medarbetare beteendestilar vara nöjd distansledarskap kunskapsöverföring kompassriktning arbete aspects of change svagheter autentiskt ledarskap stress resiliens distansarbete litteratur