Bra bråk versus dåliga bråk
DN skrev i söndags (16/10-16) en artikel om varför vi bråkar på jobbet. Det visar sig att ungefär var tredje anställd råkat i luven på en chef eller kollega på jobbet (nationell studie vid Stockholms Universitet visade att 26 procent av alla anställda har bråkat med sin chef och 32 procent har råkat i luven med en kollega. SCB gjorde en liknande undersökning där ungefär 30 procent svarade att de hade varit med om en jobbkonflikt det senaste året).
I just dessa siffror kan man inte utläsa något hur många av konflikterna som är de positiva, utvecklande konflikterna eller de energihämmande, långvariga relationskonflikterna.
I teamutveckling pratar man om att man måste in i olika faser för att bli ett väl fungerande och effektivt team. Där ingår det att faktiskt hamna i konflikt med varandra. Naturligtvis handlar det också om att lösa konflikterna på ett konstruktivt sätt för att lära känna varandra och att förstå vad den andres olikhet kan bidra med till mig och till gruppen. Självklart skall inte den mesta tiden bestå av gräl och bråk på jobbet och inte av person- och relationskonflikter, men lite, lite gruff kan faktiskt leda oss framåt och göra oss bättre tillsammans.
Sakfrågor brukar vara betydligt lättare att lösa än personrelaterade frågor.
Forskaren Thomas Jordan har sett att i företag som präglas av en problemlösningskultur där det är lätt att ta upp en obehaglig fråga ofta leder till att den blir löst, är kanske den viktigaste faktorn för att undvika negativa konflikter som ställer till stora problem för arbetsmiljön och hälsan. Där man istället tar tag i problem och obehagliga områden.
För att ha en problemlösningskultur, måste man från ledningshåll skapa ett klimat där det är ok att göra fel och ok att ta upp obekväma frågor. Hinder för detta kan vara en kultur som präglas av hierarkier, statustänkande, revirmarkering eller människor som intar försvarsställning.
Något att tänka på som ledningsgrupp.
Hur har ni det med er kultur?
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
eq strategisk kompetensutveckling kreativa möten self-management misslyckande hybrid teams platsannonser fira segrar nystart ledningsgrupp executive coaching kundfokus middle management ledare energi feedback people management arbetstagare search lyckoindex tid arbeta under press hybrid workplace risk och kontroll medarbetare målstyrning resiliens värdegrund prokrastinera johari fönster aspects of change arbetsliv headhunting kunskapsöverföring fantastiska ledaare distansledarskap holakrati intuition beteendestilar utveckla medarbetare nätverk unbossing förändringsledning självdisciplin pandemi skjuta upp 50+ linkedin åldersdiskriminering tystnad inspiration megatrender arbetssätt employer branding busyholic stress seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande talanger fatta beslut balans beslutsfällor change management team söka jobb karriärcoaching karriär engagemang karriärplanering leadership styrkor mål outplacement personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling förändring motivation assessment effektiva möten strengthsfinder osäkerhet kravprofil karriärmål personliga egenskaper självledarskap samtal nätverka goda samtal det goda ledarskapet att leda andra mentoring mod referenser talent management modiga ledare kompetensutveckling learning leda på distans ledaregenskaper emotionalintelligence motivationsfaktorer livsintentioner nyckelkompetenser arbetsgivare incitament self regard växande vacation lyssnande lycka openness konflikt hantera hinder vara nöjd remote management platta organisationer kompassriktning arbete millenials svagheter autentiskt ledarskap onboarding distansarbete litteratur brain vacation leadership development introvert självförtroende rättvisa brain research mötesstruktur ledarskapet change drömjobb chef trust re-charging värdeord framgång semester delegera extrovert emotional intelligence tvivel go with the flow remot management vägval reflektera sätta mål trygghet