Att aldrig vara nöjd
Att ha ambitionen att alltid vilja göra mer eller bättre är en bra och stark drivkraft. Men att aldrig vara bättre än sitt senaste framträdande eller inlämnandet av sin senast uppgift kan vara både frustrerande och ta väldigt mycket energi. Dessutom verkar det som om alldeles för många av oss inte hinna eller tar oss tid att fira och glädjas över det som har åstadkommits.
Det är viktigt att veta när man måste prestera på topp. Men i kombination med detta behöver vi också veta och förstå när det räcker med ett ok resultat eller prestation dvs när det räcker med ”good is good enough”. Detta betyder inte att det skall vara dåligt men vi behöver inte lägga samma energi och kraft på dessa uppgifter. Så vikten av att kunna prioritera och även veta vad som verkligen förväntas av oss blir därmed väldigt viktigt för att både lägga energi på rätt sak men också för att inte bränna ljuset i båda ändar.
Som medarbetare behöver jag verkligen veta och förstå vad som förväntas av mig – när och hur. Om jag inte vet det eller känner mig stressad eller frustrerad behöver jag fråga eller be om hjälpa och göra det i tid så att min ambition och kraft används på bästa sätt. Just att tydligt kunna förklara förväntningar och stötta när medarbetare behöver hjälp med prioriteringar är viktiga uppgifter för oss som chefer.
Löpande feedback är också en viktig komponent för att hantera ambition och energi. Alldeles för många som vi på 4Focus träffar berättar för oss att de, i det dagliga arbetet, får väldigt lite feedback – både om sådant som går bra liksom om sådant som skulle ha kunna göras annorlunda eller behöver göras bättre. Chefer behöver generellt bli bättre på att ge feedback – både för att utveckla och växa sina medarbetare men också för att ge just verktygen som visar hur jag som medarbetare kan använda min energi och kraft på bästa och mest effektiva sätt. Lägg sedan till god förmåga att ställa frågor och lyssna till vad medarbetarna behöver gör oss också till bättre chefer (speciellt som de flesta av oss är dåliga tankeläsare) och då kan vi hjälpa och utveckla varje medarbetare på allra bästa sätt .
Känslan att aldrig vara nöjd och alltid vilja mer kan leda till mycket frustration men det är också en fantastisk drivkraft. Så vi behöver hitta en mellanväg. Genom att hitta ett sund förhållningssätt och be om hjälp om vi behöver kan vi använda vår ambition, energi och kraft på ett effektivt sätt samtidigt som vi ser till att vi kan glädjas och fira segrarna på vägen.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
sätta mål trygghet reflektera remot management misslyckande fira segrar platsannonser delegera extrovert framgång värdeord energi chef feedback people management ledarskapet search lyckoindex mötesstruktur arbeta under press risk och kontroll introvert värdegrund brain vacation litteratur prokrastinera onboarding arbetsliv svagheter millenials kunskapsöverföring fantastiska ledaare distansledarskap vara nöjd utveckla medarbetare beteendestilar nätverk lyssnande pandemi självdisciplin skjuta upp incitament åldersdiskriminering nyckelkompetenser tystnad inspiration ledaregenskaper leda på distans kompetensutveckling modiga ledare talent management referenser mod mentoring lärande change management det goda ledarskapet goda samtal nätverka samtal team söka jobb karriärcoaching karriär engagemang karriärplanering assessment motivation förändring grupputveckling ledarutveckling karriärutveckling rekrytering ledarskap coaching personligt ledarskap personlig utveckling outplacement mål styrkor effektiva möten strengthsfinder osäkerhet kravprofil karriärmål personliga egenskaper självledarskap beslutsfällor balans fatta beslut talanger leadership att leda andra karriärhinder rädsla framtid seminarier busyholic employer branding arbetssätt megatrender motivationsfaktorer livsintentioner linkedin 50+ arbetsgivare self regard vacation växande förändringsledning lycka hantera hinder konflikt holakrati platta organisationer kompassriktning headhunting arbete aspects of change johari fönster autentiskt ledarskap stress resiliens distansarbete målstyrning medarbetare självförtroende rättvisa tid emotionalintelligence change drömjobb arbetstagare trust re-charging ledare semester kundfokus nystart ledningsgrupp go with the flow tvivel vägval kreativa möten strategisk kompetensutveckling eq