Framgångsrika chefer och ledare fokuserar på styrkorna
En chef har en viktig position i en organisation genom att chefen har och bygger relationer åt alla håll – uppåt, med chefskollegor, med medarbetare och med externa intressenter. Bra relationer har en positiv påverkan på förtroende, arbetsklimat, inspiration och prestationer.
Därmed inte sagt att det är enkelt att hantera alla relationer. Varje relation är unik och har sina behov och förväntningar, och ofta hanteras vissa relationer bättre än andra. Men ju mer man vet om sig själv och hur man fungerar, desto effektivare blir man i interaktionen med andra.
Ett sätt att utveckla sina relationer är att ha goda kunskaper om sina främsta talanger och styrkor, använda dem och vässa dem. Mer om det lite längre fram.
Fyra viktiga ansvarsområden om du leder andra
- Rekrytera och välja ut talanger: attrahera rätt talanger genom att förstå vad som kännetecknar de bästa inom organisationen och hitta fler med potential att bli riktigt bra.
- Skapa engagemang: bygga en arbetsmiljö där medarbetarna är involverade och engagerade i sina jobb och i företaget. Koppla mål kring engagemang till affärsmålen och länka det till respektive individs styrkor.
- Performance Management: hjälpa medarbetare förstå, nå och till och med överträffa det som organisationen förväntar sig av dem. Tydliga förväntningar, regelbunden feedback och uppföljning av individuella mål är viktiga komponenter.
- Utveckling: hjälp medarbetare att skaffa de kunskaper och förmågor de behöver för att utveckla sina talanger till styrkor, använda styrkorna och kontinuerligt vässa dem. Identifiera varje persons unika kombination av talanger och styrkor, ge dem ansvar och roller som gör att styrkorna utvecklas ännu mer.
Vad kännetecknar framgångsrika chefer?
Man kan tro att chefer och ledare som är framgångsrika är mycket lika varandra och gör på samma sätt. Så är det inte. De har mindre gemensamt än man kan tro, de har olika sätt och stilar för att inspirera, coacha, vägleda och bygga relationer. Undersökning gjord av Gallup Institute visar dock på tre områden som är gemensamma för de bästa:
Fokus på styrkor
- Cheferna anser man har största chansen att nå framgång om man fokuserar på sina styrkor
- Är medvetna om sina egna styrkor och tar ansvar för att både använda och utveckla dem
- Förstår och uppskattar sina medarbetares styrkor och ser till att de får ansvar kopplat till dessa.
- Cheferna bryr sig om varje person i sitt team och hjälper honom/henne att växa i sin roll
- Bygger en kultur baserad på samarbete och förtroende
- Har system och metoder för att säkerställa att medarbetarnas önskemål och behov tillgodoses
Resultatfokus
- Är tydliga med förväntningar och mål
- Mäter och följer upp
- Använder regelbundet feedback och coaching för att hjälpa medarbetare ta beslut
Vad fokus på styrkor kan ge
Undersökningar visar att ett medvetet fokus på förstå, utveckla och investera i styrkor resulterar i ökad produktivitet och större engagemang
- Team visar på 12 % högre produktivitet, medarbetare är sex gånger mer engagerade. Stort engagemang leder till mindre frånvaro, ökad kundnöjdhet, ökad glädje.
- De som får använda sina styrkor i stor omfattning upplever ökat självförtroende, känner mindre stress och mer energi
Vi fokuserar på att öka insikten om egna, andras och ett teams talanger och styrkor. Både för att förstå och ”äga” styrkorna och för att veta hur de kan utvecklas vidare.
För ett team handlar det om att förstå vad var och en är bäst på och hur man kompletterar varandra.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
feedback trust arbetstagare search change emotionalintelligence mötesstruktur rättvisa risk och kontroll medarbetare målstyrning resiliens värdegrund brain vacation stress autentiskt ledarskap svagheter aspects of change arbete kompassriktning kunskapsöverföring distansledarskap vara nöjd beteendestilar utveckla medarbetare lycka lyssnande unbossing växande vacation self regard 50+ linkedin åldersdiskriminering strategisk kompetensutveckling eq kreativa möten misslyckande go with the flow tvivel nystart ledningsgrupp emotional intelligence kundfokus executive coaching ledare energi motivationsfaktorer megatrender arbetssätt employer branding kompetensutveckling seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande change management tystnad nätverka samtal talanger fatta beslut personliga egenskaper karriärmål kravprofil team osäkerhet strengthsfinder effektiva möten styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation assessment karriärplanering engagemang karriär självledarskap karriärcoaching söka jobb goda samtal det goda ledarskapet leadership beslutsfällor balans livsintentioner att leda andra mentoring mod referenser talent management modiga ledare busyholic leda på distans ledaregenskaper inspiration re-charging middle management värdeord framgång semester delegera extrovert fira segrar platsannonser remot management vägval reflektera sätta mål trygghet nyckelkompetenser arbetsgivare incitament skjuta upp pandemi självdisciplin förändringsledning openness nätverk konflikt hantera hinder holakrati platta organisationer fantastiska ledaare millenials headhunting arbetsliv onboarding johari fönster prokrastinera distansarbete litteratur leadership development learning introvert självförtroende arbeta under press tid lyckoindex ledarskapet people management drömjobb chef