Viljan att lära
Definitionen på ”Lärande” är enligt Wikipedia: ”Lärande kan definieras som ’varje process som hos levande organismer leder till en varaktig kapacitetsförändring som inte bara beror på glömska, biologisk mognad eller åldrande’.
En av många ansedd bristfällig och väl förenklad förklaring. Lärande innebär väldigt olika saker beroende vem vi är, vad vi har för syften, värderingar och vilket sammanhang vi använder ordet i.”.
Under sommaren har jag haft anledning att reflektera över varför det ibland är så svårt att lära sig nya saker, medan andra går som en dans. Anledningen till varför jag började fundera på ämnet var för att jag bestämde mig för att lära mig att crawla. På riktigt. Inte bara lite vevande med armarna i 5 simtag för att sedan avsluta flåsandes för att jag aldrig lärt mig riktigt hur man kan andas samtidigt. Sagt och gjort.
Med pedagogisk f d tävlingssimmerska skulle jag då skrida till verket med en konkret simlektion. Jag såg fram emot detta enormt och studerade till och med olika instruktionsvideos på nätet. Jag var entusiastisk över uppgiften. Det gick fantastiskt bra och det var väldigt, väldigt roligt. Nu behöver jag bara öva på det jag lärt mig för att få in det mer naturligt utan att behöva tänka så mycket under tiden.
Under ungefär samma tidpunkt som lärandet av att crawla, skulle jag göra min egen bokföring. I mina ögon en rätt tråkig sysselsättning. Varje gång som jag skall göra denna bokföring, stöter jag på patrull. Patrull i den bemärkelsen att jag alltid gör fel någonstans. Det tar enormt mycket tid att hitta var felet är för att ordna upp det. När jag träffar min revisor berättar han – också väldigt pedagogiskt – hur jag ska göra och varför och sedan utför jag ju bokföringen löpande utan att någonsin lära mig hur det ska vara. Jag glömmer bort hela tiden.
Dessa två saker handlar inte om att man behöver ha någon särskild intelligens för själva inlärandet. Det räcker med att vara normalbegåvad. Man behöver uppenbarligen inte vara under en viss ålder heller. Nej, den stora skillnaden är viljan att lära, hur intresserad du är av det du skall lära dig. Du måste känna att det i någon mening ger dig något, kanske skall det till och med vara kul. Ju roligare, desto lättare. Eller åtminstone blir det lättare att lägga ned en massa tid på att lära in.
Vart vill jag komma med det här då? Jo!
När du skall rekrytera – leta inte bara efter den som ser ut att ha rätt erfarenhet och kompetens. Leta efter den som vill, är intresserad och tycker att det är kul.
När du ska ge en medarbetare en större utmaning – titta mer på viljan och förmågan, än tidigare erfarenheter.
Innan du tackar jag till nästa jobb – ställ dig först frågan: Kommer jag att tycka att det här är kul?
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
holakrati remote management konflikt intuition lycka nätverk unbossing växande vacation self regard arbetsgivare 50+ åldersdiskriminering strategisk kompetensutveckling eq reflektera misslyckande self-management platsannonser fira segrar go with the flow ledningsgrupp emotional intelligence kundfokus executive coaching värdeord middle management re-charging trust drömjobb people management change lyckoindex mötesstruktur rättvisa självförtroende hybrid workplace introvert leadership development distansarbete resiliens prokrastinera onboarding arbetsliv svagheter millenials fantastiska ledaare kompassriktning distansledarskap karriärhinder lärande livsintentioner inspiration megatrender ledaregenskaper employer branding learning busyholic stress talent management rädsla beslutsfällor change management det goda ledarskapet goda samtal nätverka självledarskap personliga egenskaper karriärmål karriärplanering osäkerhet strengthsfinder assessment styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation effektiva möten leadership engagemang karriär karriärcoaching söka jobb team kravprofil balans fatta beslut talanger samtal referenser framtid seminarier modiga ledare kompetensutveckling leda på distans arbetssätt emotionalintelligence motivationsfaktorer tystnad att leda andra mentoring mod platta organisationer kunskapsöverföring headhunting arbete aspects of change johari fönster autentiskt ledarskap litteratur brain vacation värdegrund målstyrning medarbetare risk och kontroll brain research arbeta under press tid search ledarskapet arbetstagare feedback chef energi ledare semester framgång nystart delegera extrovert hybrid teams tvivel vägval remot management kreativa möten trygghet sätta mål linkedin nyckelkompetenser incitament skjuta upp självdisciplin pandemi lyssnande förändringsledning openness hantera hinder utveckla medarbetare beteendestilar vara nöjd