Att leva som man lär - konsten att få värdegrunden att levas
Tycker du att det är viktigt med kundfokus, innovation och engagemang på ert företag? Då är du inte ensam, för det är de värdeord som de allra flesta företag har valt – inte bara i Sverige, utan i hela Europa.
Om man istället ställer frågan så här:
Tycker du att kundfokus, innovation och engagemang präglar svenska arbetsplatser?
Blir svaret nej då? Betyder det att orden bara blir ord och egentligen inte gör någon nytta? Kanske till och med skada?
Tänk om kunden som får höra att leverantörens värdeord är ”kundfokus” och ”engagemang” och inte alls upplever att de får den service och uppmärksamhet de vill ha?
Vi kan konstatera att nästan alla svenska företag över 10 anställda arbetar med sina värdeord, i syfte att få en gemensam syn och att kommunicera detta utåt. Vad många glömmer bort är att man långsiktigt måste arbeta med dessa ord för att det skall ske någon förändring. Det räcker inte med en workshop, uppdatering med orden på hemsidan och upprepning av orden i presentationsmaterial för företaget för att det ska ske.
Man måste ”leva” orden också.
Man skulle kunna jämföra det med en förälder som röker och som säger åt sitt barn att inte röka. Det går bra så länge barnet är litet, men kommer att bli mycket svårt när barnet är i tonåren. Så länge du som förälder inte låter bli dina cigaretter, så kommer det vara svårt för barnet att förstå varför det skulle vara en så stor sak att själv börja röka.
Vad ska man då göra för att nå dit?
Börja med att ställa er själva följande frågor:
- Vad betyder värdeorden för er – på vilket sätt och när ska ni ha nytta av dem
- Ge exempel på situationer och beteenden som präglas av era värdeord idag!
- Dela med er av historier från vardagen där någon varit ett föredöme utifrån er värdegrund.
- I vilka beslutssituationer bör värdegrunden vara styrande? På vilket sätt – ge exempel?
- Vilka är de största utmaningarna med att låta värdeorden vara mer styrande för verksamheten? Hur kan man bemöta dessa utmaningar?
- Finns det några situationer där värdegrunden inte fungerar, eller där värdeorden står i konflikt med varandra?
Gör gärna handlingsplaner med tydligt ansvar och när olika aktiviteter skall vara klara. Påminn varandra och organisationen med att leva orden.
(delar av artikeln hämtad från motivation.se)
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
go with the flow konflikt lycka förändringsledning växande feedback tänkande arbetstagare ledarskapet fantastiska ledaare tid tvivel ledningsgrupp framgång värdeord prokrastinera resiliens autentiskt ledarskap nyckelkompetenser incitament strategisk kompetensutveckling trygghet vägval extrovert delegera lyssnande kompetensutveckling distansarbete självdisciplin åldersdiskriminering lyckoindex reflektera platta organisationer karriärhinder inspiration talent management rädsla mod leda på distans seminarier livsintentioner arbetssätt kreativitet fatta beslut goda samtal talanger samtal ledaregenskaper engagemang kravprofil söka jobb strengthsfinder team karriärplanering motivation styrkor mål personlig utveckling ledarutveckling karriärutveckling rekrytering ledarskap coaching personligt ledarskap grupputveckling outplacement förändring assessment karriär effektiva möten osäkerhet karriärmål personliga egenskaper karriärcoaching självledarskap nätverka beslutsfällor det goda ledarskapet balans employer branding att leda andra modiga ledare framtid busyholic lärande referenser megatrender motivationsfaktorer tystnad holakrati arbeta under press sätta mål search arbetsgivare skjuta upp värdegrund målstyrning hantera hinder självförtroende platsannonser misslyckande arbete linkedin arbetsliv 50+ johari fönster energi ledare litteratur kundfokus nätverk beteendestilar kompassriktning headhunting svagheter drömjobb chef pandemi mentoring nystart semester introvert