Belöningens utkomst
Det händer rätt ofta att jag sitter ute hos en ny kund, där jag för första gången ska samarbeta kring en rekrytering. I detta första möte så diskuterar vi naturligtvis en massa frågor, så att jag skall förstå och få information om företagets verksamhet, utmaningar, rollen och “hårda” fakta kring själva företaget.
Jag frågar alltid också varför man skall vilja jobba hos just dem.
Frågan är ställd för att jag är övertygad om att man behöver bli belönad på rätt sätt för att det ska vara ett incitament för att jobba hårdare, effektivare, med större kvalitet etc. Jag behöver med andra ord hitta just den personen som motiveras av just det som detta företag kan erbjuda i belöningar. Som en liten parentes, så är det naturligtvis andra saker som skall passa in på denna person också. T ex en överensstämmelse med företagets värderingar, kultur och behov. Låt oss nu koncentrera oss på belöning.
Det kan låta självklart och är det många gånger också. Men ibland så händer det att jag träffar företag som säger: ”Det är lika för alla – passar det inte så får man jobba någon annanstans.”. Eller: ”Ja, man får en bonus en gång per år om företaget gått bra.”. Det förekommer också att man inte alls tänkt igenom om man överhuvudtaget behöver belöna sina medarbetare och vad man i så fall kan räkna med för utkomst av det.
Hur ska man göra för att börja tänka till om hur företaget kan ge större incitament till medarbetarna för att ”belöna rätt beteende”?
Det finns självklart många olika sätt att göra det på. Ett sätt kan vara att börja försöka förstå vad respektive individ motiveras av. För vi är alla olika. En del motiveras av mer pengar, andra av en större sammanhållning, en tredje av att få utvecklas, en fjärde av en tjusigare titel m m. Ger du mer pengar till en som vill ha större sammanhållning så kommer du inte att få ut någon större effekt alls. Det har bara kostat en massa pengar, i dubbel bemärkelse i form av förlorad effektivitet samt de extra pengarna du gav. Frågan är då hur man tar reda på detta?
Ett tips till dig som chef: En vecka innan utvecklingssamtalet med din medarbetare, så ger du din medarbetare i uppgift att skriva ned tre saker som är viktigast för honom/henne för att kunna göra ett bra jobb. Sedan har ni det som en diskussion under samtalet. Jag lovar att det kommer öka förståelsen både för medarbetaren, men också för dig som chef. Efter det är det upp till dig att se vad som är möjligt att genomföra inom ramarna för er och i förhållande till förväntad utkomst.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Helge Nilsson » 10 saker effektiva team fokuserar på: ”Vad effektiva team fokuserar pa är ett ämne man kan skriva mycket om. Hade gärna..”
-
Helge Nilsson » Who would you like to be?: ”Really good visual symbols! I could definitely work with these. One of my coache..”
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
holakrati remote management beteendestilar utveckla medarbetare nätverk openness förändringsledning självdisciplin pandemi skjuta upp incitament arbetsgivare nyckelkompetenser trygghet sätta mål reflektera vägval remot management go with the flow tvivel hybrid teams extrovert delegera semester framgång värdeord middle management re-charging chef drömjobb people management ledarskapet lyckoindex mötesstruktur rättvisa självförtroende hybrid workplace medarbetare leadership development litteratur distansarbete prokrastinera autentiskt ledarskap svagheter aspects of change arbete kompassriktning kunskapsöverföring distansledarskap karriärhinder lärande livsintentioner motivationsfaktorer megatrender ledaregenskaper leda på distans learning kompetensutveckling stress talent management referenser beslutsfällor change management det goda ledarskapet goda samtal nätverka självledarskap personliga egenskaper karriärmål karriärplanering osäkerhet strengthsfinder assessment styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation effektiva möten leadership engagemang karriär karriärcoaching söka jobb team kravprofil balans fatta beslut talanger samtal rädsla framtid seminarier modiga ledare busyholic employer branding arbetssätt emotionalintelligence inspiration tystnad att leda andra mentoring mod platta organisationer fantastiska ledaare millenials headhunting arbetsliv onboarding johari fönster brain vacation värdegrund resiliens målstyrning introvert risk och kontroll brain research arbeta under press tid change search arbetstagare trust feedback energi ledare executive coaching kundfokus emotional intelligence ledningsgrupp nystart fira segrar platsannonser self-management misslyckande kreativa möten eq strategisk kompetensutveckling åldersdiskriminering linkedin 50+ self regard vacation växande unbossing lyssnande lycka intuition konflikt hantera hinder vara nöjd