Medarbetarundersökningen – dags för en kritisk granskning?
Nu är det bara för 85 procent av svenska företag genomför medarbetarundersökningar, men endast 18 procent av HR-cheferna tycker att det är bästa sättet att få feedback. Det visar en undersökning från Questback, som bland annat gör just medarbetarundersökningar.
63 procent tyckte att bästa sättet att ta tillvara medarbetarnas feedback är att ha täta avstämningar med närmaste chefen, det som alla kommunikationsexperter förordar men som kanske inte alltid fungerar så bra i vardagen. Endast 3 procent tror mest på intranät/communities.
Problemet med medarbetarundersökningar är främst att de inte följs upp på något bra sätt, det svarade 55 procent. Endast 6 procent tror att det främsta problemet är att man inte vågar svara ärligt.
I alla år som jag arbetat med HR-frågor så har medarbetarundersökningen spelat en stor och framträdande roll i det svenska näringslivet, såväl som inom statlig och kommunal sektor. Otaliga är de möten jag både lett och varit deltagare i, där vi diskuterat varför en 5:a blivit en 4:a från året innan. Egentligen utan att kunna dra någon riktigt sann slutsats. Vi har vridit och vänt på en hel del mycket bra resultat, för att det inte funnits något ”dåligt” resultat att bearbeta. För är en 5:a som blivit en 4:a något som behöver en åtgärd? Eller kan man inte veta det?
Om man inte kan dra en sann slutsats, hur blir då handlingsplanen…?
Jag tror att vi inte kan veta genom att bara samla in data från personalen skriftligen. Jag har en övertygelse att vi faktiskt måste prata med varandra. Då säger du som jobbar på det mycket stora bolaget som finns över hela världen att det är en omöjlighet att prata med alla anställda. Visst finns det svårigheter med det, men det är faktiskt möjligt. Det finns modeller och processer att använda för detta. Jag har själv varit med och arbetat med dem. Tänk dig att hela företaget får ett gemensamt språk att använda i möten, beslut, problemställningar och projekt. Vilken effekt får inte det på nedersta raden?
Jag tror på handlingsplaner som arbetats fram efter en ordentlig kommunikation med människorna i organisationen. Inte för att alla skall få vara med och bestämma. Utan för att alla skall ha en möjlighet att säga vad de tycker och på det sättet får ledningen en temperatur på organisationen.
För organisationen består ju av människor, och handlingsplanerna blir betydligt enklare att upprätta om man vet vad som behöver göras för att organisationen skall fortsätta vara framgångsrik, effektiv och lönsam.
Det finns en lösning. Våga skrota medarbetarundersökningen.dig att skriva din egna text, lägga in bilder, video… ja, vad som helst. Du kan ändra allt och även ta bort det du inte vill ha.
För att redigera denna text, peka här och klicka på knappen ”Redigera text”. Bilden kan du ändra eller ta bort i ”Ändra bild”. För att dra in nya block klickar du först på knappen ”Skapa innehåll” och väljer sedan vad du vill ha.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
målstyrning brain vacation litteratur stress autentiskt ledarskap johari fönster svagheter millenials arbete kompassriktning distansledarskap vara nöjd utveckla medarbetare beteendestilar lycka lyssnande pandemi självdisciplin self regard incitament arbetsgivare nyckelkompetenser eq strategisk kompetensutveckling kreativa möten remot management misslyckande go with the flow tvivel nystart ledningsgrupp semester ledare energi chef feedback drömjobb change ledarskapet lyckoindex tid arbeta under press självförtroende introvert busyholic seminarier framtid rädsla karriärhinder att leda andra leadership livsintentioner motivationsfaktorer megatrender arbetssätt employer branding beslutsfällor talanger fatta beslut balans självledarskap personliga egenskaper karriärmål engagemang karriärplanering osäkerhet assessment styrkor outplacement grupputveckling ledarutveckling karriärutveckling rekrytering ledarskap coaching personligt ledarskap personlig utveckling förändring mål motivation effektiva möten karriär strengthsfinder karriärcoaching söka jobb team kravprofil goda samtal det goda ledarskapet samtal nätverka leda på distans ledaregenskaper inspiration tystnad change management lärande mentoring mod referenser talent management modiga ledare kompetensutveckling medarbetare risk och kontroll rättvisa mötesstruktur emotionalintelligence search arbetstagare people management trust re-charging värdeord kundfokus framgång extrovert delegera platsannonser fira segrar vägval reflektera sätta mål trygghet åldersdiskriminering linkedin 50+ skjuta upp växande vacation förändringsledning nätverk konflikt hantera hinder holakrati platta organisationer fantastiska ledaare kunskapsöverföring headhunting arbetsliv aspects of change onboarding prokrastinera värdegrund resiliens distansarbete