Mötas och skiljas är yrkeslivets gång
Det är tråkigt att du slutar men personal har man bara till låns, sa en av mina första chefer när jag efter fyra års anställning berättade att jag hade tackat ja till ett annat jobb.
Det var en lättnad att mötas av förståelse och respekt i ett samtal som i många fall kan bli jobbigt och svårt. Min chefs bemötande gjorde det självklart för mig att ge järnet uppsägningstiden ut.
Starka band och nära relationer skapas, då många tillbringar mer tid med sina kollegor än med sin familj. Det kan göra ont och kännas svekfullt när man står inför det faktum att en uppskattad medarbetare ska sluta.
Trots jobbiga känslor är det bra att försöka göra det bästa av situationen och behålla ett lösningsorienterat fokus, både som chef och medarbetare. Det tjänar alla på. Lika självklart som det ska vara för en medarbetare att fortsätta leverera på en bra nivå även under uppsägningstiden, lika självklart ska det vara att bemöta den som säger upp sig med respekt. Ta tillvara på kunskap och erfarenheter och håll gärna ett avslutssamtal för att få information och vetskap om sådant som kan vara förbättringsområden i organisationen.
Mötas och skiljas är en del av arbetslivet och det skapar förutsättningar för människor och organisationer att utvecklas och växa.
Skrivet av: Ulrika Falk
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
värdegrund självdisciplin arbetsgivare lyckoindex search platta organisationer holakrati go with the flow lycka semester mentoring pandemi feedback arbetstagare ledarskapet fantastiska ledaare tid tvivel ledningsgrupp kundfokus värdeord litteratur resiliens autentiskt ledarskap nyckelkompetenser incitament strategisk kompetensutveckling linkedin misslyckande platsannonser extrovert delegera kompetensutveckling att leda andra employer branding tystnad motivationsfaktorer megatrender referenser lärande busyholic framtid livsintentioner samtal ledaregenskaper balans det goda ledarskapet beslutsfällor personliga egenskaper karriärmål engagemang osäkerhet karriär effektiva möten motivation styrkor outplacement personlig utveckling ledarutveckling karriärutveckling rekrytering ledarskap coaching personligt ledarskap grupputveckling förändring mål assessment karriärplanering team strengthsfinder karriärcoaching självledarskap söka jobb kravprofil talanger goda samtal fatta beslut nätverka arbetssätt modiga ledare seminarier leda på distans mod rädsla talent management inspiration karriärhinder kreativitet lyssnande målstyrning hantera hinder självförtroende vägval trygghet arbete 50+ arbetsliv johari fönster prokrastinera energi ledare framgång nätverk beteendestilar kompassriktning headhunting svagheter tänkande drömjobb chef växande förändringsledning nystart introvert konflikt arbeta under press reflektera sätta mål åldersdiskriminering skjuta upp distansarbete