Jobbar du när du är ledig?
Gränsen mellan arbetsliv och fritid suddas ut alltmer. Så här i semestertider kan det vara värt att påminna om att alla behöver tid för vila, reflektion och återhämtning.
För inte så många år sedan, tillhörde det ovanligheterna att kontakta en medarbetare eller en chef som var på semester. Det krävdes nästan en vattenläcka på kontoret eller att företagets största kund höll på att säga upp sitt konto. Idag lever vi en tid där vi är mycket mer nåbara och där de flesta kan läsa mail när som helst på dygnet. Mail skickas ofta slentrianmässigt med copy till alla berörda (inkl de som inte är berörda) och detta oavsett om mottagaren är på semester eller inte. Idag förväntas man också kunna vara uppkopplad och med på viktiga möten, både från sommarstugan och från hotellrummet på charterresmålet i Medelhavet.
I rapporten ”Alltid uppkopplad – Aldrig avkopplad – En undersökning om det gränslösa arbetslivet”, undersöker Unionen i vilken utsträckning tjänstemännen är tillgängliga och vilka konsekvenser det kan få för den återhämtning som alla behöver. Undersökningen visar att tillgängligheten utanför den ordinarie arbetstiden ökar bland tjänstemännen. För vissa innebär detta ett stresspåslag medan andra tycker att det är positivt att själv kunna styra över sin egen arbetstid.
Hur är det med det där egentligen? Självklart finns det fördelar med en högre flexibilitet och en frihet att planera och styra sin egen tillvaro. För vissa kanske denna flexibilitet ger en möjlighet att lösa ett livspussel med lång pendlingstid, hämtning på dagis osv. Men vad händer med dem som känner press och stress av att behöva vara tillgängliga efter kontorstid? De som inte mäktar med och som heller inte har orken eller modet att säga nej?
Vilket ansvar har en arbetsgivare i dessa frågor? Är det t ex ok att du som chef skickar mail till dina medarbetare sena kvällar och på helger? I en del bolag anammas en kultur, där mail skickas när som helst på dygnet och där avsändaren ibland också även förväntar sig ett svar relativt omgående.
Och vilket ansvar har du själv som arbetstagare? Om du blir stressad av att gå in i din inkorg under helgen, så kanske du ska vänta till måndag morgon istället. Andra blir kanske stressade av att inte veta vad som är på gång inför veckan och läser då hellre igenom mailen på söndagen för att kunna förbereda veckans arbete.
Vi människor fungerar olika och alla behöver hitta sitt egna sätt att klara av arbetslivets och vardagens stress. Det förutsätter dock att det finns en dialog kring detta på företagen och även en tillåtande kultur, där det inte ska anses som ”dåligt” när man inte är tillgänglig utanför den vanliga arbetstiden.
Vem som bär ansvaret i den här frågan är kanske inte entydigt. Det är viktigt att en arbetsgivare är tydlig med vad som förväntas av medarbetarna men det är minst lika viktigt att arbetstagarna är tydliga med sina förväntningar. Dock är det arbetsgivarens ansvar att skapa förutsättningar för alla arbetstagare att få tid för vila och återhämtning.
En sak till innan du går på semester - enligt semesterlagen finns ingen skyldighet från arbetstagarens sida att finnas tillgänglig. Alla har rätt att vara helt lediga.
Njut nu av sommar och sol!
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
chef feedback arbetstagare ledarskapet search emotionalintelligence mötesstruktur rättvisa risk och kontroll learning målstyrning värdegrund brain vacation litteratur prokrastinera onboarding arbetsliv svagheter millenials fantastiska ledaare kompassriktning distansledarskap vara nöjd konflikt hantera hinder openness förändringsledning lyssnande pandemi självdisciplin skjuta upp incitament nyckelkompetenser linkedin sätta mål trygghet kreativa möten remot management platsannonser fira segrar ledningsgrupp emotional intelligence extrovert framgång semester ledare energi inspiration megatrender arbetssätt leda på distans busyholic seminarier framtid referenser karriärhinder lärande change management tystnad nätverka samtal talanger fatta beslut personliga egenskaper karriärmål kravprofil team osäkerhet strengthsfinder effektiva möten styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation assessment karriärplanering engagemang karriär självledarskap karriärcoaching söka jobb goda samtal det goda ledarskapet leadership beslutsfällor balans livsintentioner att leda andra mentoring mod rädsla talent management modiga ledare kompetensutveckling employer branding ledaregenskaper motivationsfaktorer re-charging middle management värdeord executive coaching kundfokus nystart delegera go with the flow tvivel vägval misslyckande reflektera eq strategisk kompetensutveckling åldersdiskriminering 50+ arbetsgivare self regard vacation växande unbossing nätverk lycka utveckla medarbetare beteendestilar holakrati platta organisationer kunskapsöverföring headhunting arbete aspects of change johari fönster autentiskt ledarskap stress resiliens distansarbete leadership development introvert medarbetare självförtroende arbeta under press tid lyckoindex change people management drömjobb trust