Bra bråk versus dåliga bråk
DN skrev i söndags (16/10-16) en artikel om varför vi bråkar på jobbet. Det visar sig att ungefär var tredje anställd råkat i luven på en chef eller kollega på jobbet (nationell studie vid Stockholms Universitet visade att 26 procent av alla anställda har bråkat med sin chef och 32 procent har råkat i luven med en kollega. SCB gjorde en liknande undersökning där ungefär 30 procent svarade att de hade varit med om en jobbkonflikt det senaste året).
I just dessa siffror kan man inte utläsa något hur många av konflikterna som är de positiva, utvecklande konflikterna eller de energihämmande, långvariga relationskonflikterna.
I teamutveckling pratar man om att man måste in i olika faser för att bli ett väl fungerande och effektivt team. Där ingår det att faktiskt hamna i konflikt med varandra. Naturligtvis handlar det också om att lösa konflikterna på ett konstruktivt sätt för att lära känna varandra och att förstå vad den andres olikhet kan bidra med till mig och till gruppen. Självklart skall inte den mesta tiden bestå av gräl och bråk på jobbet och inte av person- och relationskonflikter, men lite, lite gruff kan faktiskt leda oss framåt och göra oss bättre tillsammans.
Sakfrågor brukar vara betydligt lättare att lösa än personrelaterade frågor.
Forskaren Thomas Jordan har sett att i företag som präglas av en problemlösningskultur där det är lätt att ta upp en obehaglig fråga ofta leder till att den blir löst, är kanske den viktigaste faktorn för att undvika negativa konflikter som ställer till stora problem för arbetsmiljön och hälsan. Där man istället tar tag i problem och obehagliga områden.
För att ha en problemlösningskultur, måste man från ledningshåll skapa ett klimat där det är ok att göra fel och ok att ta upp obekväma frågor. Hinder för detta kan vara en kultur som präglas av hierarkier, statustänkande, revirmarkering eller människor som intar försvarsställning.
Något att tänka på som ledningsgrupp.
Hur har ni det med er kultur?
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
målstyrning litteratur distansarbete johari fönster svagheter headhunting kompassriktning kunskapsöverföring distansledarskap vara nöjd beteendestilar utveckla medarbetare lycka förändringsledning växande skjuta upp 50+ linkedin åldersdiskriminering strategisk kompetensutveckling reflektera vägval remot management platsannonser fira segrar extrovert delegera kundfokus värdeord energi chef arbetstagare ledarskapet tid arbeta under press självförtroende introvert busyholic modiga ledare talent management referenser mod mentoring att leda andra tystnad inspiration ledaregenskaper leda på distans nätverka samtal det goda ledarskapet goda samtal kravprofil team söka jobb karriärcoaching strengthsfinder karriär effektiva möten motivation mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement styrkor assessment osäkerhet karriärplanering engagemang karriärmål personliga egenskaper självledarskap balans fatta beslut talanger beslutsfällor employer branding arbetssätt megatrender motivationsfaktorer livsintentioner lärande karriärhinder rädsla framtid seminarier kompetensutveckling medarbetare risk och kontroll rättvisa mötesstruktur lyckoindex search drömjobb feedback ledare framgång semester ledningsgrupp nystart tvivel go with the flow misslyckande kreativa möten sätta mål trygghet nyckelkompetenser arbetsgivare incitament pandemi självdisciplin lyssnande nätverk konflikt hantera hinder holakrati platta organisationer fantastiska ledaare arbete arbetsliv autentiskt ledarskap prokrastinera värdegrund resiliens