Bra bråk versus dåliga bråk
DN skrev i söndags (16/10-16) en artikel om varför vi bråkar på jobbet. Det visar sig att ungefär var tredje anställd råkat i luven på en chef eller kollega på jobbet (nationell studie vid Stockholms Universitet visade att 26 procent av alla anställda har bråkat med sin chef och 32 procent har råkat i luven med en kollega. SCB gjorde en liknande undersökning där ungefär 30 procent svarade att de hade varit med om en jobbkonflikt det senaste året).
I just dessa siffror kan man inte utläsa något hur många av konflikterna som är de positiva, utvecklande konflikterna eller de energihämmande, långvariga relationskonflikterna.
I teamutveckling pratar man om att man måste in i olika faser för att bli ett väl fungerande och effektivt team. Där ingår det att faktiskt hamna i konflikt med varandra. Naturligtvis handlar det också om att lösa konflikterna på ett konstruktivt sätt för att lära känna varandra och att förstå vad den andres olikhet kan bidra med till mig och till gruppen. Självklart skall inte den mesta tiden bestå av gräl och bråk på jobbet och inte av person- och relationskonflikter, men lite, lite gruff kan faktiskt leda oss framåt och göra oss bättre tillsammans.
Sakfrågor brukar vara betydligt lättare att lösa än personrelaterade frågor.
Forskaren Thomas Jordan har sett att i företag som präglas av en problemlösningskultur där det är lätt att ta upp en obehaglig fråga ofta leder till att den blir löst, är kanske den viktigaste faktorn för att undvika negativa konflikter som ställer till stora problem för arbetsmiljön och hälsan. Där man istället tar tag i problem och obehagliga områden.
För att ha en problemlösningskultur, måste man från ledningshåll skapa ett klimat där det är ok att göra fel och ok att ta upp obekväma frågor. Hinder för detta kan vara en kultur som präglas av hierarkier, statustänkande, revirmarkering eller människor som intar försvarsställning.
Något att tänka på som ledningsgrupp.
Hur har ni det med er kultur?
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
feedback drömjobb ledarskapet lyckoindex mötesstruktur rättvisa risk och kontroll medarbetare litteratur distansarbete prokrastinera autentiskt ledarskap svagheter headhunting kunskapsöverföring platta organisationer holakrati beteendestilar utveckla medarbetare nätverk lyssnande växande självdisciplin arbetsgivare 50+ åldersdiskriminering strategisk kompetensutveckling trygghet kreativa möten remot management platsannonser fira segrar extrovert delegera semester framgång ledare inspiration megatrender arbetssätt leda på distans kompetensutveckling seminarier framtid referenser karriärhinder lärande livsintentioner balans beslutsfällor talanger fatta beslut personliga egenskaper karriärmål kravprofil team osäkerhet strengthsfinder effektiva möten styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation assessment karriärplanering engagemang karriär självledarskap karriärcoaching söka jobb goda samtal det goda ledarskapet samtal nätverka tystnad att leda andra mentoring mod rädsla talent management modiga ledare busyholic employer branding ledaregenskaper motivationsfaktorer energi värdeord kundfokus nystart ledningsgrupp go with the flow tvivel vägval misslyckande reflektera sätta mål linkedin nyckelkompetenser incitament skjuta upp pandemi förändringsledning lycka hantera hinder konflikt vara nöjd distansledarskap kompassriktning fantastiska ledaare arbete arbetsliv johari fönster resiliens värdegrund målstyrning introvert självförtroende arbeta under press tid search arbetstagare chef