Lyssnandets ädla konst
Som chef kan du inte göra allt själv och behöver inte heller komma fram med alla lösningar på egen hand. Det är ju bland annat därför som du har rekryterat och samlat bra folk runt omkring dig och i ditt team. Men då måste du också ta dig tid att lyssna på dem. De befinner sig inte sällan närmare kunden, produkten, processen, problemet etc än du och har därmed kunskap som kan göra att de kan komma fram med fantastiskt bra lösningar och idéer. Man kan ofta se hos bra chefer att de har förmågan att vara goda lyssnare som kombinerar sitt lyssnande med coachande frågor för att hjälpa fram andras tankar och idéer.
För att lyssna aktivt krävs närvaro. I en tid när vi arbetar mer digitalt, inte finns i samma fysiska rum, inte möter varandra lika naturligt är denna närvaro och aktiva lyssnande än viktigare för oss att förstå och upptäcka vad som händer.
Ett aktivt lyssnande handlar inte bara om vad som sägs utan handlar även om vad som inte sägs. Man måste ha en vilja att förstå och ha insikten om att vi kommunicerar på olika sätt. Att aktivt lyssna kräver övning så att man inte hamnar i ett dömande, blir fast i sitt eget huvud/egna tankar eller försöker styra samtalet till det som man är mer intresserad av själv. När man lyssnar aktivt så kan man bli förvånad över allt som man både hör och uppfattar. I längden blir också kommunikationen så mycket mer effektiv och mer givande för alla parter.
Och som man brukar säga:
”När man pratar så repeterar man bara det man redan vet, men när man lyssnar kan man ju till och med lära sig något nytt”
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
holakrati utveckla medarbetare beteendestilar lycka lyssnande pandemi växande arbetsgivare 50+ linkedin sätta mål strategisk kompetensutveckling kreativa möten vägval fira segrar platsannonser delegera extrovert framgång kundfokus värdeord chef arbetstagare ledarskapet lyckoindex mötesstruktur arbeta under press självförtroende introvert distansarbete litteratur prokrastinera johari fönster svagheter headhunting kompassriktning platta organisationer mod mentoring lärande tystnad inspiration ledaregenskaper leda på distans kompetensutveckling modiga ledare talent management referenser beslutsfällor talanger fatta beslut balans kravprofil team söka jobb karriärcoaching karriär engagemang assessment styrkor mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement motivation effektiva möten strengthsfinder osäkerhet karriärplanering karriärmål personliga egenskaper självledarskap nätverka goda samtal det goda ledarskapet samtal rädsla framtid seminarier busyholic employer branding arbetssätt megatrender motivationsfaktorer livsintentioner att leda andra karriärhinder distansledarskap fantastiska ledaare kunskapsöverföring arbete arbetsliv autentiskt ledarskap värdegrund resiliens målstyrning medarbetare risk och kontroll rättvisa tid search drömjobb feedback energi ledare semester ledningsgrupp nystart tvivel go with the flow misslyckande remot management reflektera trygghet nyckelkompetenser åldersdiskriminering incitament skjuta upp självdisciplin förändringsledning nätverk konflikt hantera hinder vara nöjd