Orättvisa på arbetet
Forskning visar att upplevd orättvisa på arbetet, minskar medarbetarnas engagemang och lojalitet samt ökar risken för vantrivsel, sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vad är det då som gör att människor känner sig orättvist behandlade på en arbetsplats?
Frågan är komplex då den kan vara både subjektiv och ibland något diffus i sin skepnad. Det är inte alltid det handlar om att kollegan har 1000 kronor mer i lön.
I många fall är det snarare en känsla av bli förbisedd och att någon annan kanske fick möjligheten till den nya chefsrollen eller till det spännande projektet.
100 % rättvisa är en omöjlighet, det fick vi erfara redan som barn. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar på en arbetsplats. Som ledare är det därför viktigt att skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat där medarbetarna i möjligaste mån involveras och informeras inför förändringar och också ges möjlighet att förstå varför olika beslut tas och på vilka grunder.
Om företagen och dess ledare strävar efter ett så rättvist agerande som möjligt och ett respektfullt bemötande gentemot medarbetarna, finns goda förutsättningar att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje hos de anställda.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
trygghet sätta mål kreativa möten misslyckande go with the flow tvivel nystart ledningsgrupp semester framgång ledare feedback drömjobb search lyckoindex mötesstruktur rättvisa risk och kontroll medarbetare resiliens värdegrund prokrastinera autentiskt ledarskap arbetsliv arbete fantastiska ledaare platta organisationer holakrati hantera hinder konflikt nätverk lyssnande självdisciplin pandemi incitament arbetsgivare nyckelkompetenser livsintentioner motivationsfaktorer megatrender arbetssätt employer branding kompetensutveckling seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande talanger fatta beslut balans beslutsfällor självledarskap personliga egenskaper karriärmål kravprofil osäkerhet strengthsfinder effektiva möten styrkor mål outplacement personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling förändring motivation assessment karriärplanering engagemang karriär karriärcoaching söka jobb team samtal nätverka goda samtal det goda ledarskapet att leda andra mentoring mod referenser talent management modiga ledare busyholic leda på distans ledaregenskaper inspiration tystnad åldersdiskriminering linkedin 50+ skjuta upp växande förändringsledning lycka utveckla medarbetare beteendestilar vara nöjd distansledarskap kunskapsöverföring kompassriktning headhunting svagheter johari fönster distansarbete litteratur målstyrning introvert självförtroende arbeta under press tid ledarskapet arbetstagare chef energi värdeord kundfokus delegera extrovert fira segrar platsannonser remot management vägval reflektera strategisk kompetensutveckling