Att leva som man lär - konsten att få värdegrunden att levas
Tycker du att det är viktigt med kundfokus, innovation och engagemang på ert företag? Då är du inte ensam, för det är de värdeord som de allra flesta företag har valt – inte bara i Sverige, utan i hela Europa.
Om man istället ställer frågan så här:
Tycker du att kundfokus, innovation och engagemang präglar svenska arbetsplatser?
Blir svaret nej då? Betyder det att orden bara blir ord och egentligen inte gör någon nytta? Kanske till och med skada?
Tänk om kunden som får höra att leverantörens värdeord är ”kundfokus” och ”engagemang” och inte alls upplever att de får den service och uppmärksamhet de vill ha?
Vi kan konstatera att nästan alla svenska företag över 10 anställda arbetar med sina värdeord, i syfte att få en gemensam syn och att kommunicera detta utåt. Vad många glömmer bort är att man långsiktigt måste arbeta med dessa ord för att det skall ske någon förändring. Det räcker inte med en workshop, uppdatering med orden på hemsidan och upprepning av orden i presentationsmaterial för företaget för att det ska ske.
Man måste ”leva” orden också.
Man skulle kunna jämföra det med en förälder som röker och som säger åt sitt barn att inte röka. Det går bra så länge barnet är litet, men kommer att bli mycket svårt när barnet är i tonåren. Så länge du som förälder inte låter bli dina cigaretter, så kommer det vara svårt för barnet att förstå varför det skulle vara en så stor sak att själv börja röka.
Vad ska man då göra för att nå dit?
Börja med att ställa er själva följande frågor:
- Vad betyder värdeorden för er – på vilket sätt och när ska ni ha nytta av dem
- Ge exempel på situationer och beteenden som präglas av era värdeord idag!
- Dela med er av historier från vardagen där någon varit ett föredöme utifrån er värdegrund.
- I vilka beslutssituationer bör värdegrunden vara styrande? På vilket sätt – ge exempel?
- Vilka är de största utmaningarna med att låta värdeorden vara mer styrande för verksamheten? Hur kan man bemöta dessa utmaningar?
- Finns det några situationer där värdegrunden inte fungerar, eller där värdeorden står i konflikt med varandra?
Gör gärna handlingsplaner med tydligt ansvar och när olika aktiviteter skall vara klara. Påminn varandra och organisationen med att leva orden.
(delar av artikeln hämtad från motivation.se)
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
trygghet sätta mål kreativa möten misslyckande go with the flow tvivel nystart ledningsgrupp semester framgång ledare feedback drömjobb search lyckoindex mötesstruktur rättvisa risk och kontroll medarbetare resiliens värdegrund prokrastinera autentiskt ledarskap arbetsliv arbete fantastiska ledaare platta organisationer holakrati hantera hinder konflikt nätverk lyssnande självdisciplin pandemi incitament arbetsgivare nyckelkompetenser livsintentioner motivationsfaktorer megatrender arbetssätt employer branding kompetensutveckling seminarier framtid rädsla karriärhinder lärande talanger fatta beslut balans beslutsfällor självledarskap personliga egenskaper karriärmål kravprofil osäkerhet strengthsfinder effektiva möten styrkor mål outplacement personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling förändring motivation assessment karriärplanering engagemang karriär karriärcoaching söka jobb team samtal nätverka goda samtal det goda ledarskapet att leda andra mentoring mod referenser talent management modiga ledare busyholic leda på distans ledaregenskaper inspiration tystnad åldersdiskriminering linkedin 50+ skjuta upp växande förändringsledning lycka utveckla medarbetare beteendestilar vara nöjd distansledarskap kunskapsöverföring kompassriktning headhunting svagheter johari fönster distansarbete litteratur målstyrning introvert självförtroende arbeta under press tid ledarskapet arbetstagare chef energi värdeord kundfokus delegera extrovert fira segrar platsannonser remot management vägval reflektera strategisk kompetensutveckling