Vill du ha dig själv som kollega?

Vi ägnar timmar åt att skruva på våra ledare så att de blir lite bättre, lite effektivare, mer inlyssnande, duktigare coacher med syfte att företagen skall bli lite, lite mer lönsamma än vad de redan är.  Det är klart att vi ska fortsätta med. Det är oerhört viktigt att våra ledare är skickliga ledare. De är dessutom förebilder i våra företag.

Fast har vi inte som kollegor också ett ansvar?

Jag läste i veckan om en coach och föreläsare som jobbar med att skapa bra och effektiva team och som ställer frågan om du skulle vilja ha dig själv som kollega?

Fokus ändras m a o. Det är inte bara ”chefen” som är en viktig spelare i hur duktiga team vi får på jobbet. Inger Hansson tycker att det finns fyra viktiga saker att tänka på om vi ska vara bra kollegor för varandra. Här kommer en kraftigt förkortad version:

  • Prata med varandra, inte om varandra

Sluta prata illa om varandra. Det som inte kan sägas direkt till personen, sägs inte alls.

  • Lyssna på varandra

Lyssna ordentligt och försök förstå. Förstår du inte, fråga!

  • Lyft de som är duktiga

Ge beröm, positiv feedback – eller bara förståelse för om något inte gick bra genom ”du gjorde så gott du kunde”.

  • Respektera varandras olikheter

Så självklart, men ändå så svårt.

Ovan låter så väldigt självklart och enkelt, ändå så ägnar vi mycket tid åt konflikter eller grupper som inte fungerar på arbetsplatsen. Här lever vi och skall utföra ett arbete med människor som vi inte valt själva, men där vi faktiskt får betalt för att man förväntar sig att vi gör vårt bästa för att göra det bra. Hur mycket tid ägnar vi, handen på hjärtat, åt att försöka utveckla oss och bli en bättre kollega...?

Jag tror vi alla ramlar i någon av fällorna ovan då och då. Jag ska börja jobba med en punkt från och med nästa vecka. Lever efter devisen att man får ta en sak i taget och börja någonstans. Huvudsaken är att man börjar. Den ska jag intensivt jobba med och som jag känner ska bli riktigt kul. Jag väljer ”Lyft de som är duktiga” och kommer att ge positiv feedback till mina kollegor som aldrig förr. Minst 3 om dagen ska jag ge. Jag börjar med att fokusera starkt på detta i två veckor. Efter det tar jag en av de andra punkterna. Vilken väljer du?

  

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln