Belöningens utkomst
Det händer rätt ofta att jag sitter ute hos en ny kund, där jag för första gången ska samarbeta kring en rekrytering. I detta första möte så diskuterar vi naturligtvis en massa frågor, så att jag skall förstå och få information om företagets verksamhet, utmaningar, rollen och “hårda” fakta kring själva företaget.
Jag frågar alltid också varför man skall vilja jobba hos just dem.
Frågan är ställd för att jag är övertygad om att man behöver bli belönad på rätt sätt för att det ska vara ett incitament för att jobba hårdare, effektivare, med större kvalitet etc. Jag behöver med andra ord hitta just den personen som motiveras av just det som detta företag kan erbjuda i belöningar. Som en liten parentes, så är det naturligtvis andra saker som skall passa in på denna person också. T ex en överensstämmelse med företagets värderingar, kultur och behov. Låt oss nu koncentrera oss på belöning.
Det kan låta självklart och är det många gånger också. Men ibland så händer det att jag träffar företag som säger: ”Det är lika för alla – passar det inte så får man jobba någon annanstans.”. Eller: ”Ja, man får en bonus en gång per år om företaget gått bra.”. Det förekommer också att man inte alls tänkt igenom om man överhuvudtaget behöver belöna sina medarbetare och vad man i så fall kan räkna med för utkomst av det.
Hur ska man göra för att börja tänka till om hur företaget kan ge större incitament till medarbetarna för att ”belöna rätt beteende”?
Det finns självklart många olika sätt att göra det på. Ett sätt kan vara att börja försöka förstå vad respektive individ motiveras av. För vi är alla olika. En del motiveras av mer pengar, andra av en större sammanhållning, en tredje av att få utvecklas, en fjärde av en tjusigare titel m m. Ger du mer pengar till en som vill ha större sammanhållning så kommer du inte att få ut någon större effekt alls. Det har bara kostat en massa pengar, i dubbel bemärkelse i form av förlorad effektivitet samt de extra pengarna du gav. Frågan är då hur man tar reda på detta?
Ett tips till dig som chef: En vecka innan utvecklingssamtalet med din medarbetare, så ger du din medarbetare i uppgift att skriva ned tre saker som är viktigast för honom/henne för att kunna göra ett bra jobb. Sedan har ni det som en diskussion under samtalet. Jag lovar att det kommer öka förståelsen både för medarbetaren, men också för dig som chef. Efter det är det upp till dig att se vad som är möjligt att genomföra inom ramarna för er och i förhållande till förväntad utkomst.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
målstyrning litteratur distansarbete johari fönster svagheter headhunting kompassriktning kunskapsöverföring distansledarskap vara nöjd beteendestilar utveckla medarbetare lycka förändringsledning växande skjuta upp 50+ linkedin åldersdiskriminering strategisk kompetensutveckling reflektera vägval remot management platsannonser fira segrar extrovert delegera kundfokus värdeord energi chef arbetstagare ledarskapet tid arbeta under press självförtroende introvert busyholic modiga ledare talent management referenser mod mentoring att leda andra tystnad inspiration ledaregenskaper leda på distans nätverka samtal det goda ledarskapet goda samtal kravprofil team söka jobb karriärcoaching strengthsfinder karriär effektiva möten motivation mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement styrkor assessment osäkerhet karriärplanering engagemang karriärmål personliga egenskaper självledarskap balans fatta beslut talanger beslutsfällor employer branding arbetssätt megatrender motivationsfaktorer livsintentioner lärande karriärhinder rädsla framtid seminarier kompetensutveckling medarbetare risk och kontroll rättvisa mötesstruktur lyckoindex search drömjobb feedback ledare framgång semester ledningsgrupp nystart tvivel go with the flow misslyckande kreativa möten sätta mål trygghet nyckelkompetenser arbetsgivare incitament pandemi självdisciplin lyssnande nätverk konflikt hantera hinder holakrati platta organisationer fantastiska ledaare arbete arbetsliv autentiskt ledarskap prokrastinera värdegrund resiliens